Зцілення й
порятунок подружніх пар
Протягом
останніх місяців я часто стикався з хворими подружжями. Що мені робити? Потреба
звернутися до психотерапевта не може бути підставою до сповнення мого
особистого завдання як єпископа чи священика. Деяким недужим подружжям потрібно
– за висловом Шекспіра – «сповідника ще більше, ніж лікаря». Якщо Ісус є
«Лікарем» (німецьке слово Heiland
перекладається водночас і як «Спаситель», і як «Цілитель» – прим.
перекладача) і я з Його доручення повинен говорити людям, що означає
подружжя згідно з Божим задумом, то я також маю бути здатним зцілююче впливати
на подружжя – не власною силою, а Божою і світлом одкровення.
На
мою думку, головною перешкодою для цього є те, що багато подружніх пар
вважають, ніби «засоби», які рекомендує Церква, не заторкують причини розладу
їхніх відносин, і крім того, мовляв, не надто ефективні. У відповідь згадаю
історію з Нааманом (прочитати яку в оригіналі я рекомендую кожному читачеві: 2
Цар 5,1 і далі).
Нааман
є великим володарем, але має проказу. Одна юдейська служниця розповідає йому
про пророка в Ізраїлі, який може його зцілити.
Нааман
вибирається в дорогу. Однак він сильно розчаровується. Йому не доводиться
бачити пророка особисто, той лише велить йому сім разів зануритися в Йордані.
Реакція Наамана цілком зрозуміла: «Я гадав, він вийде, виступить переді мною,
закличе ім’я Ягве, свого Бога, покладе руку свою на хворе місце і так зцілить
проказу. Хіба дамаські ріки Авана і Фарфар не кращі за всяке водоймище
ізраїльське? Чому б мені не викупатися там, щоб стати чистим?»
Зрозуміло,
«повний гніву він повернувся і пішов геть». Та його слуги розсудливо
звертаються до нього: «Коли б пророк зажадав від тебе чогось важкого, ти б це
вчинив; тим краще, що він тобі лиш сказав: ’Викупайся, і виздоровієш’». Нааман
заспокоюється й дає себе вмовити: «Так він зійшов до Йордану і сім разів
занурився, як наказав йому Божий чоловік. Тоді його тіло стало здоровим, як
тіло дитини, і він очистився».
Ось
ця біблійна розповідь. Що це має спільного зі зціленням подружжя? Дуже багато!
Тому що я думаю: як духовний порадник, я повинен звертатися до подругів так
само, як слуга до свого пана Наамана: «Просто чиніть, як каже вам Церква.
Слухайте її ще й з стосовно діагнозу».
Що
це значить конкретно? Наприклад:
- Що буде, коли обидвоє щодня
відмовлятимуть спільно й одне за одного вервичку? Адже в порівнянні з нещастям
розлучення це дрібничка, як і купання у Йордані в порівнянні з проказою.
- А що, якби обидвоє частіше –
спочатку наприклад що два тижні – ходили до сповіді? Це занадто? У порівнянні з
розлученням?
- Що, якби обоє перестали
вживати контрацепцію (якщо на стадії руйнування стосунків вони ще мають
статеві стосунки)? Контрацепція ж шкодить любові, – каже Павло VI. Яким би вражаючим не був
цей діагноз, однак: Що якби тут повірити Церкві і піти іншим шляхом, шляхом
Церкви?
- Що, якби обоє чинили згідно
з рекомендацією Ісуса ворогуючим людям (Лк 6,27) – не змушувати себе до великих
почуттів, а: «Чиніть добро тим, що вас ненавидять; благословіть тих, які вас
проклинають; моліться за тих, хто вас зневажає…». Чи ж не можна цю пораду
застосувати до пори важкої кризи у подружніх буднях?
- Що, якби обоє поглянули
«вгору», на Бога, усвідомили б собі, що, власне кажучи, сенсом і найбільшою
любов’ю їхнього життя є Бог, а не партнер? І що час їхнього подружжя проминає,
і до вічності зосталося зовсім небагато?
- Що якби вони почали
наслідувати Бога, цього Бога, що переносить і їхні помилки, їм терпеливо знову
й знову пробачає? Напевне, вони би помітили, що це дійсно дає силу розпочати
все наново.
- Що, якби вони постійно
пам’ятали: любов означає самовіддання, а не самореалізацію. І нехай одне
носить тягарі іншого.
Ось,
наприклад, ці сім «купелей» у «водах життя», що струменять з дому Божого – вони
чинять «гірку воду» подружніх суперечок знову «здоровою», як каже пророк
Єзекиїл (47,1 і далі).
Я
чую вже заперечення: Це «не так легко», і, власне кажучи, цим хочуть сказати:
«Та що там ця порада – нещасна, як Йордан для Наамана…». Щодо «все не так уже й
просто», то можна дискутувати, – але до того можна було б принаймні спробувати.
Причиною твердження, що це, мовляв, «не так уже й просто», є переважно ось що:
переконати подружню пару в кризовій ситуації, щоб вони пірнули у «Йордан»,
часом важче, аніж прокаженого Наамана.
Андреас Ляун,
єпископ-помічник Зальцбурзький
Schweizerische
Katholische Wochenzeitung, Nr. 10, 11.03.2005
З німецької переклав Олег Конкевич
Коментарі
Дописати коментар