Закон про
біометричні паспорти: ласкаво просимо до "собачої будки"?
19 листопада з’явилася інформація, що президент застосував вето до закону про біометричні паспорти авторства
регіонала Василя Грицака. Вето датоване 30 жовтня, проте в парламенті про нього
стало відомо тільки через 20 днів.
Більше того, вже 20
листопадапропозиції президента розглянуті
Верховною Радою, а отже, закон наближається до отримання
президентського підпису.
Зауваження глави держави зводилися до п’яти пунктів.
По-перше, у законі запропоновано зробити
"закритим" перелік документів, які виготовляються з застосуванням
Єдиного державного демографічного реєстру (ЄДДР). Це чи не єдина позитивне
положення у вето, адже воно передбачає хоча б тимчасове обмеження апетитів
виготовлювачів паспортних документів.
По-друге, для громадян, які через релігійні
переконання відмовляються від внесення інформації до безконтактного
електронного носія, що імплантується у документи, передбачено, що Кабмін
затвердить окрему процедуру видачі документів без такого носія.
Очевидно, влада буде переконувати церкву і
віруючих, що їхні зауваження тепер враховані.
Насправді навіть тут не все так просто, адже
самі персональні дані, в т.ч. біометричні, до реєстру мають збиратися з усіх
громадян, інакше будь-який документ особі не може бути виданий в принципі.
Трете і четверте зауваження стосується
другорядних речей у законі, пов’язаних з виготовленням посвідчення особи моряка
та продовженням строку його дії.
П’ята пропозиція глави держави зводиться до
вилучення плати за надання адмінпослуг з числа доходів загального фонду
державного бюджету. Реалізація цієї ідеї призведе до подальшого зловживання
коштами, отриманими бюджетними установами за адмінпослуги, адже контроль за
використанням коштів спецфонду державного бюджету є суттєво нижчим.
На жаль, гаранта конституції не стурбували інші норми скандального закону:
Йдеться, у першу чергу, про створення мегабази
даних про усіх мешканців України, яка поєднуватиме не лише паспортний та
реєстраційний реєстри, але й також дані усіх відомчих інформаційних систем -
починаючи від баз даних Мін’юсту, та інших центральних органів виконавчої влади
і закінчуючи базами даних органів місцевого самоврядування.
Тобто президенту байдуже, що МВС, разом з
Державною міграційною службою, збиратиме максимальну інформацію про громадян
фактично без їх згоди. Зрештою у громадянина немає можливості відмовитись від
надання своїх даних в реєстр, інакше особа не отримає жоден державний документ.
Президента не турбує, що створення такого
реєстру не відповідає міжнародним конвенціям з питань захисту персональних
даних, адже передбачає збирання надмірної інформації та не визначає мети такого
збирання і зберігання інформації.
Такого реєстру немає в жодній цивілізованій
державі. Такий реєстр в руках міліції євершиною антидемократичності і втручання в приватне життя
громадян. Зрештою, президент відповідає також за питання
національної безпеки, і важко собі уявити, що станеться, якщо доступ до такого
реєстру отримає спецслужба іншої держави або які-небудь шахраї.
Крім того, президенту не шкода часу та коштів громадян, які будуть необхідні
для отримання нових форм внутрішнього паспорта та посвідчення водія.
Використання в цих документах електронних чіпів - без жодного раціонального
обґрунтування їх впровадження - потребуватиме багатомільярдних витрат як на
виготовлення таких документів, і ще більше на їх експлуатацію.
Мільярд на веб-камери на виборах є лише
"квіточкою" порівняно з коштами, необхідними для облаштування
терміналами для зчитування нових паспортів у державних установах та приватному
секторі.
Президента не турбує і те, що цей закон
суперечить ним же ініційованому новому Закону
"Про адміністративні послуги" від 6 вересня 2012 року. Згідно з ним,
виключно законами, які регулюють суспільні відносини щодо надання
адміністративних послуг, встановлюються перелік та вимоги до документів,
необхідних для отримання адміністративної послуги.
У паспортному законі жодної процедури і
переліку документів, що вимагаються від особи, не визначено. Питання про
платність паспортних послуг залишається також невпорядкованим.
Цікаво, що на вартість бланків паспортних
документів сьогодні держава впливу взагалі не має, а всі спроби уряду
втрутитися у цю сферу є безрезультатними.
Президенту, який так вболіває за дерегуляцію,
байдуже, що закон змусить громадян постійно звертатися за довідками про місце
проживання, адже у паспорті ця інформація не є обов’язковою - а якщо і
зазначається, то лише на електронному чіпі, який без спеціального обладнання не
опрацювати.
Не захотів президент скоротити і надмірні
строки видачі паспортних документів (наприклад, загальним є 30-денний термін),
що змушує громадян і сьогодні переплачувати "за термінові бланки" та
"термінове опрацювання", тобто в кілька разів здорожчує вартість
отримання паспортів.
Зрештою, главі держави виявилося байдуже, що і
регіонал Василь Грицак, і інші депутати-однопартійці проігнорували президентське
послання про
необхідність децентралізації паспортних послуг органам місцевого
самоврядування. Адже у законі зберегли і радянську систему двох паспортів -
"внутрішнього" та "закордонного", і
централізовано-мілітаризований, фактично міліцейський, спосіб їх видачі.
Про ці та інші недоліки закону повідомляли
главі держави у відкритих зверненнях не лишедесятки правозахисних організацій. На предмет
неприпустимості створення ЄДДР не побоялися публічно висловитися і керівництво Державної служби України з питань захисту
персональних даних, і Уповноважений Верховної Ради України з прав людини.
На жаль, інші урядовці, і насамперед -
Мін’юст, усунулися від цієї теми. Складається враження, що йдеться не про
закон, який визначає статус паспортних документів, а про підкилимний розподіл
прибутків між кількома діячами.
Не покидає відчуття, що концерн, який ЗМІ пов’язують із Василем Грицаком, зміг
"приватизувати" не лише півтора десятки адміністративних послуг, але й самого президента. Інакше пояснити
лояльність глави держави до закону, який ще рік тому був для нього категорично неприйнятним, –
неможливо.
На одному з круглих столів, присвячених
обговоренню цього закону, його автор обіцяв надати громадським експертам
частину зарплати на придбання дощок "для
собачих будок". Обіцянку не виконав. Можливо, поділився своїми
доходами з більш впливовими на процес особами… Хоча зрозуміло, що в підсумку за
усі ці багатомільярдні витівки будемо платити ми, громадяни.
Потім влада дивується, чому її ініціативи не
підтримуються суспільством. Хоча в кожній "реформі" читається
заробіток для кількох обраних.
Змінити ситуацію ще можливо. Цей закон не
тільки має бути ветований, але і скасований.
Він є концептуально неприйнятним. Натомість
якщо Держава Україна бажає виконати свої зобов’язання перед
Європою в частині законодавчого врегулювання вимог до документів для виїзду за
кордон, то саме Уряд у максимально відкритому форматі має
розробити і подати відповідний законопроект.
Політичні передумови для запровадження
безвізового режиму ЄС з Україною точно швидше не з’являться.
Віктор Тимощук, Центр політико-правових реформ, для УП
Коментарі
Дописати коментар